Sociaal recht
06/12/2019
Eveline Ankaert, Philip De Roo
13:30 tot 17:30
Drongen

De rol en het statuut van beschermde werknemers

Elke beschermde werknemer is een werknemer, maar weet u welke werknemers beschermd zijn in uw organisatie? 
 
Gelet op de impact van de bescherming op vele vlakken, is het van belang om deze vraag minstens voorafgaand aan elk ontslag te stellen. 
 
In dit seminarie gaan Eveline Ankaert en Philip De Roo in op de belangrijkste categorieën van beschermde werknemers. Kandidaten voor de sociale verkiezingen, arbeidsongeschikte werknemers, preventieadviseurs en werknemers die verzoeken om psychosociale interventie zijn er slechts enkele van. 
 
De sprekers geven enerzijds toelichting bij de rol van deze werknemers in uw organisatie en gaan anderzijds in op de inhoud en werking van de bescherming. 
 
Aan de hand van diverse casussen uit hun eigen praktijk brengen ze u bij hoe u best omgaat met de diverse categorieën van beschermde werknemers. Ook de recente tendensen in de rechtspraak komen daarbij aan bod. 

Meester Eveline Ankaert en Meester Philip De Roo zijn beide Senior Associate bij Lydian. Binnen het departement Employment, Pensions & Benefits kennen zij het individuele en collectieve arbeidsrecht door en door. Herstructureringen en collectief ontslag, sociale verkiezingen, gezondheid en welzijn op het werk, sociale conflictbeheersing en collectief overleg, arbeidsongevallen, internationale tewerkstelling ... : het zijn maar enkele van hun vele expertises.

 

Programma

12:30 - 13:30
Registratie inclusief broodjeslunch
13:30 - 17:00
Opleiding inclusief koffiepauze
17:00 - 17:30
Mogelijkheid tot vraagstelling

Sprekers

Eveline Ankaert

Eveline Ankaert is als senior advocaat werkzaam bij Lydian, verbonden aan de balie van Brussel. Zij is lid van de
“Employment Pensions & Benefits” praktijk van Lydian en maakt deel uit van Lydian’s health team.
Eveline heeft een algemene en uitgebreide kennis van zowel het individueel als het collectief arbeidsrecht. In het
bijzonder houdt zij zich bezig met Healthcare, Health en HRM. Zij adviseert cliënten rond alle aspecten van
gezondheidsrisico’s op het werk (zoals arbeidsongevallen, arbeidsongeschiktheid, psychosociale risico’s,
pesterijen).
Zij is eveneens vrijwillig wetenschappelijk medewerker aan het Instituut voor Arbeidsrecht van de KU Leuven.
Tot slot is Eveline auteur van SocialEye, co-auteur van het “Praktijkboek Sociale Zekerheid”, de nieuwsbrief van
het Instituut voor Arbeidsrecht van de KU Leuven en de losbladige publicatie “Arbeidsongevallen (Aron)”. Zij is ook
lid van het Belgische Genootschap van Arbeids- en Socialezekerheidsrecht (Begasoz).

LOOPBAAN
03/2012 - heden: Senior associate bij Lydian
09/2015 - heden: Vrijwillig wetenschappelijk medewerker Instituut voor Arbeidsrecht – KU Leuven
10/2005 – 02/2012: Assistente Instituut voor Sociaal Recht - KU Leuven

BELANGRIJKSTE PUBLICATIES
- E. ANKAERT en I. PLETS, “Een jaar lang maatregelen. Preventie van burn-out en re-integratie na langdurige
arbeidsongeschiktheid”, HR.square 2019, nr. 187, 62-63.
- E. ANKAERT en I. PLETS, “Nieuwe regels rond re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers”,Or.
2017, 20-31.
- E. ANKAERT en V. VERDEYEN, Schadeloosstelling bij arbeidsongevallen, Mechelen, Kluwer, 2017, 382 p.
- E. ANKAERT, “Arbeidsongeschiktheid” in J. PUT,V. VERDEYEN en Y. STEVENS (eds.), Praktijkboek
Sociale Zekerheid, Mechelen, Kluwer, 2007-2019;
- E. ANKAERT, “Moederschap” in J. PUT, V. VERDEYEN en Y. STEVENS (eds.), Praktijkboek Sociale
Zekerheid, Mechelen, Kluwer, 2011, 2007-2019;
- E. ANKAERT, “Sociaal procesrecht” in J. PUT, V. VERDEYEN en Y. STEVENS (eds.), Praktijkboek Sociale
Zekerheid, Mechelen, Kluwer, 2007-2019;
- E. ANKAERT, Rechtshandhaving en medische beroepsuitoefening. Evaluatie van de sociaal- en
tuchtrechtelijke handhaving betreffende de individuele gezondheidszorgverstrekking, Brugge, die Keure,
2013, 397p.;
- K. HERBOTS, E., ANKAERT, E., VAN GRUNDERBEEK en J. PUT, Professioneel omgaan met risico's.
Juridisch onderzoek naar de aansprakelijkheid van private non-profit voorzieningen met de focus op
jeugdhulp en kinderopvang, Brussel, Vlaams Welzijnsverbond vzw, Politeia, 2012, 130p.;
- E. ANKAERT en J. PUT, “Administratieve rechtshandhaving in het socialezekerheidsrecht” in G. VAN
LIMBERGHEN, Social handhavingsrecht, Antwerpen, Maklu, 2010, 267-322.

Philip De Roo

Philip De Roo is lid van onze Employment, Pensions & Benefits praktijk.
Binnen het kantoor legt hij zich toe op alle aspecten van het individueel en het collectief arbeidsrecht. Hij heeft gespecialiseerde kennis in het grensgebied waar arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht en fiscaal recht overlappen.
Hij adviseert cliënten o.a. over internationale tewerkstelling, verloningsmechanismen en bedrijfsherstructureringen.
Philip is lid van de balie van Brussel.

Loopbaan
2019 – heden: Senior Assiociate bij Lydian
2015 - 2018: Associate bij Lydian
2012 - 2014: Associate bij Eubelius

Publicaties
- K. AERTS EN P. DE ROO, “Coördinatie van socialezekerheidswetgeving binnen de EU. Of waarom Oostenriijkse skischolen moeten oppassen met Nederlandse skimonitoren”, Or. 2018, 138-149.
- J. DE VREESE EN P. DE ROO, “Bedrijfsleiders kunnen sinds 1 januari 2015 een hoger voorschot uit hun aanvullend pensioen aanwenden voor vastgoedfinanciering”, Nieuwsbrief Accountancy & Fiscaliteit 2015, nr. 13, 10 april 2015, 4-7.
- J. DE VREESE EN P. DE ROO, “Werkgevers moeten instaan voor de rendementsgarantie bij aanvullende pensioenplannen”, Nieuwsbrief Accountancy & Fiscaliteit 2015, nr. 7, 26 februari 2015, 1-2.

Accreditatie

BIBF:Erkenning in aanvraag
IAB:Erkenning in aanvraag
OVB:2019-00863 Erkend voor 4 punten permanente vorming
IBJ:Erkend voor 4 punten permanente vorming

Kostprijs & data

€ 195,00 excl. btw

Wat krijgt u voor die prijs?

U ontvangt een syllabus met de slides en de bijhorende documentatie, opgesteld door de spreker.

Hoe betalen?

Bij inschrijving ontvangt u per mail een factuur. De factuur wordt tevens toegevoegd aan uw online account en is ten allen tijde raadpleegbaar. Door middel van de factuur kan u aanspraak maken op de KMO-portefeuille. Voor kleine ondernemingen bedraagt dit 40% en voor middelgrote ondernemingen 30%.

Locatie

Van Der Valk Hotel Drongen
Baarleveldestraat 2
9031 Drongen

Contact

Heeft u een vraag, voorstel of hulp nodig? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij zijn u graag van dienst.

Utopix Comm.V.
Schoendalestraat 53
8793 Waregem
Tel. 056 96 03 61
info@utopix.be
Melanie Van Acker
0468 48 90 98
melanie@utopix.be